måndag 21 juni 2010

Vart tar tiden vägen???
Fort går den iaf å inte har jag vart här på länge =( men mkt har hänt =)
Har kommit igång med jaktträningen tack vare snälla Marina som ställt upp å visat. Blev ju oerhört inspererad efter WT i ursand i april så kontaktade Marina som fick ihop ett litet gott gäng och sen dess har "jaktträningen" eskalerat för mig och Buddisen. Mest blir de träning på Råhagen m hjälp av Ingela och nu har vi precis kommit hem efter en UNDERBAR helg i Laxsjön där jag fått många nyttiga å BRA tips från både Marina, Carina (Buddas pappas ägare), Kicki (uppfödaren), Ola & Ingrid, Florence samt Janne & Lena (trevliga Torpedosare m mkt kunskap i bagaget).

Skulle kunna skriva en hel roman här över allt jag lärt mig men tänkte välja ut några godbitar där jag är extra stolt över min pojk ;-)
Janne gav mig några tips om min hållning vid inlärning av Stopp m visselpipa. Luta sig bakåt med öppen famn vid inkallning = inbjudande. Sen vid stopp, ta ett steg fram emot han samt hjälpa till med händerna som stopptecken nu i början. Detta kan hunden uppleva som "ett litet hot" och stannar därför. Ett bra träningssätt med en positiv utgång =) Säkert en baggis för många att komma på detta enkla knep men jag är ändå glad att jag fått lära mig detta nu =) Budda köpte denna träningsform med en ggn så körde några repetioner med lyckande varje ggn. Tränade även lite kamp men dummies och sen passivitet med förhoppning om att hunden skulle ta ett steg bak och va passiv. Budda svarade oerhört bra på detta =) GLAD =) Fick beröm av både Janne & Kicki som tyckte att han lärde sig fort.

Fick även visat våra "trix" men snurra åt båda hållen, backa, vinka och spela död. Han satte allt på en ggn trots 15 pers & 14 hundar som titta på han =) Vi fick applåder hahahahaha... Så stolt =). Säger som pappas kompis pojk sa: Wow han e juh utbildad!!! =D

Tränade även "klockan" med Marina och Budda jobbade bra. Vid synligt linjetag som vi körde försökte han tjuva den andra dummiesen som låg ute (hade två ute efter att kört enkla först). Detta tjuveri har han börjat med sen några veckor tillbaka så får helt enkelt gå tillbaka till ruta ett och träna grunder med ut, in, ut, in. Tråkigt men nödvändigt ont. Sen blev det en hel del passivitetsträning och det gick helt oki får jag säga. Lite pip, lite skall och lite tyst =)
Avslut på denna dan var nere vid sjön med apportering av vattendummies. Budda fick två enkel markeringa ute i vattnet och han älskade de och jobbade på oerhört bra. Det bästa med Budda är att det krävs mkt innan han ger upp och det gillar jag, dock kan han bli lite slarvig pga hans extremt höga fart men det är nog en inlärningsfråga samt mognad. För han e duktig =)

På kvällen vart den grillning och god dricka beståendes av den starkare formen av vätska =) Satt å tjöta en stund in på småtimmarna å hade oerhört nice. Flera av dom "äldre" sa: Tänk att man kan ha de så trevligt med folk som e i ens barns ålder =) Det tolkar jag som nått positivt!!! Många goa skratt for genom luften, i-landsproblem som skulle lösas och magar som slutligen fylldes men 12 kg havskräftor mmmmmmmm =)

Steg upp vid 9 tiden på söndagen, ja hade sovit helt oki men det hade inte Budda & Daniel. Budda har vaktat stugan extremt mkt under natten så han var sådär lagom rolig när det var dags att börja träna hund kl 10 :-/ Carina gav mig några bra utställningstips som jag defenitivt ska ta tillvara på =) Allt ifrån hans exteriör till lydnaden i ringen =) Detta tackar vi för!!! Carina körde även några enkel markerinar med mig och Budda, Kicki och Tequila samt Peter och Agnes. Fick tipset av Carina att träna markeringar m Budda i högt gräs då han är så extremt snabb och då slarvar med själva gripandet. I högt gräs får dom jobba lite mer med huvudet för att hitta dummisen och på så sätt så sänkt automatiskt farten. Men han var ändå väääldigt duktig, satt still å va tyst när Carina kastade iväg dummisen, stack ut å hämta den på kommando och kom rätt in till mig och lämnade den =)

Sista momentet för dagen var dold vattenmarkering. Detta har vi aldrig gjort, jag hade inte ens hört talas om de förän dom andra drog upp de. Körde passivitet medans dom andra träna vattenmarkering och gick med Kicki ner en bete för att se på när hon skicka Snäckan på detta. Efter två skick med Snäckan sa hon till mig att ta Budda på den tredje. Hade inga förhoppningar alls att Budda skulle fatta va de gick ut på, men tji fick jag =) När Janne (som stod gömd bakom en klippvägg vid vattnet ca 50-60 meter ifrån oss) börja låta som en fågel så fick han Buddas intresse direkt. Janne klappa i händerna sen kastade han iväg en dummies ut i vattnet. Man hörde plasket men såg den inte. Jag skicka iväg Budda som drog iväg i en jäkla fart nedför stigen å kastade sig ut i vattnet å tog dummiesen. Nu sprang mina tankar iväg igen att nu kanske han springer fram till Janne istället å vill lämna den där, men NEJDÅ, han kom raka vägen upp till mig och lämnade den så fint där =) Janne sa att det var perfekt =) SÅÅÅÅ STOLT!!!!

Hela helgen har vart kanon å önska nästan att den inte skulla tagit slut så fort. Nu e de juh ett heeelt år till nästa ggn =( Men, har kommit hem med många tips å ideer som jag kan träna på här nu inför nästa ggn vi ses!!

Tack ALLA som var med för en superb helg!!!
Buddispuss

1 kommentar:

Anneli sa...

Ååå va roligt ni måste ha haft! Duktiga ni e!!
Kan inte Budda smitta av sej lite av sin smarthet till Yra...? *blink*