måndag 30 augusti 2010

Fy skäms på mig för att jag inte skrivit på länge =( Händer å fötter allt en hel del i vårat liv så e inte de att jag inte har nått att skriva om utan e bara latmasken som håller sig framme e jag rädd för =/

Sommaren har swischat förbi i en rasande fart och jag å Budda har vart på utställning i både Gävle och här hemma i Uddevalla.
I Gävle vart de sista ggn som unghund och kom på en andra placering med fin fin kritik. Återigen så vart de hans steg som gjorde att någon annan knep första platsen.
Å i går vart vi ute på Gustavsberg och ställde för första ggn i öppen.. Tjohooo va nervös jag var, de va faktiskt riktig jobbigt för märktes så tydligt på Budda att jag inte hade mina nerver i styr. Vet inte varför jag var SÅ nervös men troligtvis så berodde de på att motståndet var så mkt tuffare än vad vi är van vid å jag vart rädd för att domaren inte skulle gilla Budda.
Men tji fick jag =)
Ettan i kvalite´n hade jag allt räknat med men sen när han sålla ut oss och han behöll mig å Budda i sina topp fem då gick de en rysning genom hela kroppen på mig. Vi kom på en fjärde plats (dock utan CK) men inte dåligt att få en sådan bra placering första ggn man ställer upp i Ökl =)
Som vanlig, dumma mig, så vart jag besviken för att vi inte fick ngt Ck men efter att jag fått smält de hela så insåg jag att en fjärde placering i Ökl inte är dåligt. Kritiken var bra å domaren sa till mig att min hund var "kjempe fiin" efter att han tagit sig en närmare titt på han =) Buddisen e allt bra fin han :-*
Så här löd kritiken från 100829 : Tilltalande huvud och uttryck. God hals. Välvinklad fram och bak. God överlinje. Kunde röra sig bättre i fronten. Prima päls. Välvisa =) Tack för de Jan Roger Sauge, alltid lika kul när man får beröm för att man visar upp sin hund bra, då gör ja juh nått rätt iaf ;-) Trots att man inte har någon direkt kontakt med domaren så gilla jag han skarpt, han var nogrann, trevlig, lugn i sitt sätt när han handskades med hundarna och han gilla min hund hahahaha...

Vi håller juh självklart på med jaktträning å lydnad vid sidan om utställningarna ;-) Men som ni vet så har jag en gnypelle till hund så får fortsätta med den "tråkiga" passiviteten. I nuläget känns det som om gnyandet har eskalerat men förhoppningsvis så fallerar det snart å försvinner helt =) Han har juh ett rasande tempo ute i skogen och det är väl inge fel i de men tror att han pga farten tappar det där med att jobba med nosen oxå!!!
Det märks så tydligt att han älskar att träna jakt å det märks så tydligt att det är detta han är skapt för så vi skyndar långsammt med hjälp av goda vänners "bromsande" så hoppas vi att inom en 2 års period ha startat på ett jaktprov.

Bilder har jag tagit i massor så när Daniel kommer hem till helgen så får han föra över korten in i datorna så ska ni få se på min stora herre å hans utveckling ;-)

Buddispuss :-*

Inga kommentarer: